Apokryfy
Apokryf (gr. ἀπόκρυφος, ápókryphos – ukryty, tajemny) – określenie używane obecnie głównie w kontekście ksiąg o zabarwieniu religijnym z okresu przełomu naszej ery, które Kościół katolicki uważa za nienatchnione, w szczególności to księgi niewchodzące w skład Biblii.
Określenie używane w starożytności niechrześcijańskiej w stosunku do tekstu religijnego lub filozoficznego w hellenistycznych religiach misteryjnych oraz systemach filozoficznych o charakterze hermetycznym. Apokryfy były szeroko rozpowszechnione aż do schyłku starożytności na terenie cesarstwa rzymskiego, szczególnie w jego wschodniej części w postaci nurtu religijnego zwanego gnostycyzmem. Jednakże w tym ostatnim przypadku zagadnienie związane z apokryfami łączy się już z chrześcijaństwem, co wynika z charakteru samego gnostycyzmu. W tym kontekście termin "apokryf" w kręgach filozoficzno-religijnych oznaczał, że do poszczególnych ksiąg mają dostęp tylko osoby wtajemniczone, posiadające określoną wiedzę (gnosis), niedostępną dla profanów. W Kościołach protestanckich księgi te są określane jako pseudoepigrafy.
Artykuł odpowiadający na pytanie Dlaczego Odrzucamy Apokryfy?
Apokryfy Starego Testamentu
Wśród apokryfów starotestamentalnych wyróżnia się trzy podstawowe grupy:
- Opowiadania mają charakter quasi-historyczny, opisują zazwyczaj dzieje narodu w jakimś wycinku, albo koleje losu jakiejś osoby – nawiązują one albo do rzeczywistych wydarzeń, albo też (tak jest najczęściej) oparte są na legendach.
- Księga Jubileuszów;
- 3 Księga Ezdrasza;
- 3 Księga Machabejska;
- Apokalipsa Mojżesza;
- Życie Adama i Ewy;
- Testament Adama;
- Wniebowstąpienie Izajasza.
- Pisma dydaktyczne to księgi mądrościowe zawierające pouczenia dotyczące spraw moralnych i religijnych. Do nich można zaliczyć:
- Testamenty Dwunastu Patriarchów;
- Psalm 151 i 4 dalsze;
- Psalmy Salomona;
- Modlitwa Manassesa;
- 4 Księga Machabejska;
- pisma dydaktyczne z Qumran.
- Apokalipsy – nawiązują one przede wszystkim do kanonicznych ksiąg prorockich
- Księga Henocha;
- Wniebowzięcie Mojżesza;
- 4 Księga Ezdrasza;
- Apokalipsa Barucha;
- Apokalipsa Abrahama;
- Testament Abrahama;
- Apokalipsa Eliasza;
- Księga Eliasza;
- Apokalipsa Sofoniasza;
- Apokalipsa Ezechiela;
- Wyrocznie sybillińskie.
Apokryfy Nowego Testamentu
Najogólniej apokryfy Nowego Testamentu dzieli się wg kryterium wierności kanonowi biblijnemu na:- ortodoksyjne (nieheretyckie) – nie wykraczające doktrynalnie poza treści przedstawione w księgach kanonicznych, będące tylko uzupełnieniem tychże;
- nieortodoksyjne (heretyckie) – przede wszystkim chodzi tutaj o apokryfy gnostyckie, znacząco odbiegające w swojej treści od ksiąg kanonicznych, istotnie zmieniającymi przesłanie Jezusa, albo jego pozycję i rolę, a nawet wszystko razem.
- Ewangelie
- wg tradycji autorstwa poszczególnych apostołów:
- Ewangelia Bartłomieja;
- Ewangelia Filipa;
- Ewangelia Jana (arabska);
- Ewangelia Judasza;
- Ewangelia Macieja;
- Ewangelia Piotra;
- Ewangelia Tomasza
- judeochrześcijańskie:
- Ewangelia Ebionitów
- Ewangelia Hebrajczyków;
- Ewangelia Nazarejczyków;
- Ewangelie dzieciństwa Jezusa:
- Ewangelia Pseudo-Mateusza;
- Ewangelia Dzieciństwa Arabska;
- Ewangelia Dzieciństwa Łacińska;
- Ewangelia Dzieciństwa Ormiańska;
- Ewangelia Dzieciństwa Tomasza;
- historia dzieciństwa Jezusa będąca inną ewangelią Tomasza;
- opowiadania o dzieciństwie Jezusa (gnostycka);
- Protoewangelia Jakuba
- inne ewangelie poświęcone Jezusowi:
- Ewangelia Barnaby;
- Ewangelia Egerton (Papirus Egerton);
- Ewangelia Gruzińska;
- Tajemna Ewangelia Marka
- maryjne:
- historia niepokalanego poczęcia Matki Bożej;
- ewangelia o narodzeniu Matki Bożej;
- o zaśnięciu Maryi;
- lamentacje Matki Bożej
- poświęcone innym postaciom NT:
- Ewangelia Egipcjan;
- Ewangelia Gamaliela;
- Ewangelia Marii Magdaleny;
- Ewangelia Nikodema;
- Historia Józefa Cieśli;
- Opowiadanie o ścięciu Jana Chrzciciela;
- Żywot Jana Chrzciciela
- inne ewangelie:
- Ewangelia Maniego;
- Ewangelie Oxyrhynchos (Papirusy Oxyrhynchos);
- Ewangelia Pana (określana też jako Ewangelia Marcjona);
- Ewangelia Prawdy.
- wg tradycji autorstwa poszczególnych apostołów:
- Dzieje Apostolskie
- Dzieje Jana;
- Dzieje Pawła;
- Dzieje Piotra;
- Dzieje Piotra i Pawła;
- Dzieje Tomasza.
- Historia polemik Piotra z Szymonem Magiem.
- Listy
- List Apostołów;
- List Barnaby;
- Listy Ignacego;
- Apokryf Jakuba;
- Listy Jezusa do Abgara;
- Listy Klemensa;
- List Pawła do Aleksandryjczyków
- List Pawła do Laodycejczyków;
- List Koryntian do Pawła;
- 3. List do Koryntian
- Korespondencja św. Pawła z Seneką (14 listów);
- List Polikarpa do Kościoła w Filippi.
- Apokalipsy
- Apokalipsa Pawła;
- Apokalipsa Piotra;
- Pasterz Hermasa.
- Inne
- Didache
- Ponadto w niektórych wyznaniach protestanckich poniższe wersety są uznawane za pseudoepigrafy[2]
- Ewangelia Mateusza 17:21
- Ewangelia Mateusza 18:11
- Ewangelia Mateusza 23:14
- Ewangelia Marka 7:16
- Ewangelia Marka 9:44
- Ewangelia Marka 9:46
- Ewangelia Marka 11:26
- Ewangelia Marka 15:28
- Ewangelia Łukasza 17:36
- Ewangelia Łukasza 23:17
- Ewangelia Jana 5:4
- Dzieje Apostolskie 8:37
- Dzieje Apostolskie 15:34
- Dzieje Apostolskie 24:7
- Dzieje Apostolskie 28:29
- List do Rzymian 16:24